regeneracja turbin

Jak sterować pracą turbosprężarki?

Turbosprężarka to naprawdę bardzo skomplikowany mechanizm. Konieczne jest tutaj bowiem regulowanie ilości powietrza, które trafia do silnika. Jeśli tego nie zrobimy to regeneracja turbin stanie się koniecznością. Jeśli chcemy wspomóc działanie turbosprężarki w bardzo łatwy sposób to po prostu powinniśmy wyposażyć ją w dodatkowe elementy.

regeneracja turbinPierwszym z nich powinien być z pewnością zawór upustu spalin. Będzie znajdował się on przed wejściem spalin do turbosprężarki. Zazwyczaj jest on wbudowany w korpus naszej turbiny. Zawór pozwoli z pewnością trafić spalinom bezpośrednio do układu wydechowego. Na pewno w takim przypadku ominie on wirnik turbiny. Jeśli chodzi o otwarcie zaworu to jest ono regulowane. Można dzięki temu uzyskać różne obciążenie turbiny. Dzięki temu zyskamy zmienne ciśnienie doładowania. Jeśli dobierzemy w sposób odpowiedni wielkość zaworu oraz siły docisku, a także siły która generowana jest przez siłownik to wówczas regulacja ciśnienia może nastąpić w sposób samoczynny.
To na pewno znacznie ułatwi nam jazdę oraz pracę naszej turbosprężarki. Wiadomo, że tego typu układ będzie wymagał podłączenia siłownika do układu podciśnienia. Często wiąże się to natomiast z koniecznością wyposażenia silnika w pompę podciśnienia, która będzie służyła tylko i wyłącznie do pracy turbosprężarki. Jednak istnieje także inny sposób na sterowanie ciśnieniem doładowania. Jest to wyposażenie turbosprężarki w kierownicę spalin o zmiennej geometrii. Takie kierownice niczym nie przypominają kierownicy samochodu. Są to po prostu łopaki, które znajdują się na obwodzie wokół wirnika turbiny.
Są ono mocowane do wspólnego pierścienia. Pierścień ten za pomocą siłownika z pewnością zmieni położenie łopatek względem wirnika. Jeśli chodzi o wysokie ciśnienie doładowanie oraz wysoką sprawność turbiny to uzyskuje się je ustawiając kierownicę w taki sposób aby spaliny, które przez nią przepływają gładko wpływały na łopatki wirnika turbiny. Jeśli mamy wysokie prędkości obrotowe silnika to wówczas kierownice powinny być ustawione równolegle do łopatek wirnika.

Jeśli chcemy obniżyć ciśnienie doładowania to wówczas kierownice należy ustawić w pozycjach, które zaburzą w jakikolwiek sposób przepływ spalin przez turbinę. Dzięki takim zabiegom na pewno praa turbosprężarki będzie znacznie lepsza. Uzyskamy także wrażenie, że skraca się czas reakcji turbosprężarki na dodawanie gazu.